-
Blufföretag och bluffakturor är ett ständigt växande problem
tis, 21/11/2017Blufföretag och bluffakturor är fortfarande ett växande problem i dagens samhälle, det är en industri som omsätter 100 tals miljoner varje år. Dagligen tar polisen emot anmälningar från personer som blivit drabbade. Enligt en rapport från BRÅ gjordes 14 631 anmälningar om bluffakturor och över 200 000 bedrägerier 2016. Det är en ökning jämfört med året innan och den trenden ser inte ut till att upphöra. Det är dock bara 1 av 10 företagare som anmäler bluffakturor men var 3:e företag har mottagit en bluffaktura, så det finns ett stort mörkertal. Vi vill uppmana alla att anmäla en bluffaktura om man får en.
Bedragare hittar hela tiden nya tillvägagångssätt för att lura folk på pengar. Det kan vara allt från en enkätundersökning som ser ut att komma från en myndighet, sälja meningslösa fordonsgarantier eller att skicka en faktura på ordrar som aldrig har beställts.I dagens samhälle blir vi mer och mer digitaliserade och uppkopplade dygnet runt. I och med detta så ökar även bedrägerier och ID-kapningar vi internet. I takt med att bedrägerierna ökar måste vi bli mer säkerhetsmedvetna i vår vardag. Ett av bedrägerierna som nu blir allt vanligare och har ökat markant är ett så kallat VD- bedrägeri. Bedragarna kartlägger ett företag och dess nyckelpersoner genom sociala medier och tar reda på när denne är på semester, tjänsteresa med mera. De tar reda på vem som är ansvarig för utbetalningar och hur företagets e-post struktur ser ut. Där efter skickas ett mail från ”VD:n” till ekonomi ansvarig med en begäran att göra en viktig utlandsbetalning. E-post adressen som används är väldigt lik den adress som VD:n har. I många fall har bedragarna lyckats med sitt bedrägeri, var därför alltid noga med att kolla så att kontaktuppgifterna stämmer. Om det är en brådskande betalningsförfrågan från företagets VD kan man förvänta sig ett samtal från denne och inte mail.
Några punkter vi alla kan göra i vår vardag för att begränsa bedragarnas framgång är att.
- Aldrig lämna ut dina person- eller kontouppgifter på en osäker webbplats.
- Läs alltid igenom avtal.
- Granska webbplatsens tillförlitlighet exempelvis genom att googla på företagets namn för att hitta varningar.
- Tänk en extra gång på vad du delar på sociala medier.
- Fundera på vilka företagsuppgifter som är nödvändiga att dela på företagets hemsida.
- Var skeptisk till ”gratis erbjudande”
- Ha inställningen att ”är erbjudandet för bra för att vara sant så är det förmodligen det.”
- Tänk en gång extra på vad du klickar på i sociala medier.
- Kontrollera alltid kontaktuppgifter eller be att få ringa tillbaka om du blir uppringd av en suspekt säljare eller support. Be då om personens uppgifter och ring sedan via det påstådda företagets växel.
- Håll dig uppdaterad och säkerhetsmedveten.
Vi på Säkert företag jobbar kontinuerligt med att söka efter blufföretag och ständigt uppdatera vår varningslista för att varna företagare samt konsumenter från att gå i bolagens fällor.
Har ni blivit drabbad av en bluffaktura eller blivit kontaktad av ett blufföretag så kontakta oss gärna på 040-611 90 50 så att vi tillsammans kan varna andra, vi kan även gå in och hjälpa er om så önskas.